CarAmigo lanceert zich in Bulgarijë met Groupama als partner

Het platform voor autoverhuur tussen particulieren opent een eerste vestiging in het buitenland

Maandag 18 juli 2016 — Met de opstart van zijn diensten in Bulgarije zet CarAmigo een eerste stap naar internationale uitbreiding. De snelle ontwikkeling van de toeristische sector biedt er een gunstige groeimarkt. De verzekeringsgroep Groupama zal iedere autoverhuur dekken en gaat de dienst ook actief promoten.

CarAmigo werd amper een jaar geleden gelanceerd. Deze online marktplaats voor autoverhuur tussen particulieren werkt volgens het principe van de deeleconomie. Na een succesvolle start in België, vestigt deze Belgische startup zich nu ook in Bulgarije via www.caramigo.co.

De hoge kost om een auto te bezitten in verhouding tot het lage gebruik ervan is een problematiek die zich over heel Europa manifesteert. Deze vaststelling vormt voor CarAmigo de aanleiding om zich ook in een aantal andere Europese landen te willen vestigen, om te starten in het oosten van Europa.

De economische crisis en de toeristische opmars

Deze landen kennen een enorme toeristische groei, ondanks de economische crisis waarmee ze te kampen hebben. Dat zet sommige auto-eigenaars ertoe aan om extra inkomsten te zoeken, bijvoorbeeld door hun auto aan particulieren te verhuren. Omdat twee medeoprichters al in Bulgarije zijn gevestigd, vormde het land een logische keuze voor CarAmigo.

Bulgarije biedt een zeer interessant groeipotentieel. De nabijheid van de Zwarte Zee trekt hoe langer hoe meer vakantiegangers aan. Deze zomer worden er meer dan 10 miljoen[1] toeristen verwacht (tegenover 2 miljoen in 2000[2]). De opkomst van de nieuwe technologieën, met in het bijzonder de smartphones en sociale media, maken van Bulgarije een gunstige markt voor een nieuwe vestiging van CarAmigo. Voornamelijk dankzij AirBnB, is een groot deel van de bevolking er al gewonnen voor de deeleconomie.

“De impact van een auto op het gezinsbudget is er overigens groter dan in België. De lokale bevolking is opgetogen dat ze dankzij de verhuur aan toeristen kunnen besparen op de kosten van een auto,” bevestigt Alex Gaschard, oprichter van CarAmigo.

Groupama, partner van CarAmigo

Net zoals in België werkt CarAmigo samen met een verzekeraar. In Bulgarije fungeert Groupama als partner van het platform en zal de service eveneens actief promoten. “Groupama heeft een goede basis in Bulgarije en zal er CarAmigo in zijn netwerk aan lokale klanten co-promoten. De verzekeraar heeft begrepen dat eigenaars van een auto voortaan voor meer rentabiliteit van hun auto kiezen. Met deze verandering van gewoontes dringt zich eveneens een aanpassing van het verzekeringsaanbod op,” licht Alex Gaschard toe.

CarAmigo - Bulgaarse versie

Concreet zal het Bulgaarse platform van CarAmigo op dezelfde manier als haar Belgische zusterorganisatie werken. Bulgaars als taal wordt eenvoudigweg aan de beschikbare talen toegevoegd. Om zich kenbaar te maken, zal CarAmigo een PR-campagne lanceren die het autodelen tussen particulieren er zal bekend maken en verder promoten door onder andere digitale campagnes via de sociale media.

In eerste instantie wil CarAmigo op haar Bulgaarse platform een voldoende groot aanbod van te huren auto’s aanleggen om dan in het najaar effectief met het autoverhuren te beginnen.

[1] http://bnr.bg/fr/post/100704162

[2] http://immobulgarie.fr/guide/tourisme-bulgarie