CarAmigo lanceert het eerste autodeelplatform onder particulieren in België

Altijd een auto ter beschikking, zonder de nadelen en de kosten!

Maandag 24 november 2014 — Wist je dat je jouw wagen gemiddeld slechts 5 % van de tijd gebruikt? Bovendien wordt het steeds duurder om een auto te bezitten. Verzekering, onderhoud, belastingen, ... de minimale kostprijs per maand van een wagen bedraagt ongeveer 350 euro. Reken even uit: jaarlijks verspil je om en bij de 4.000 euro[1]! CarAmigo biedt hiervoor een origineel en vernieuwend antwoord: deel jouw wagen of ‘doe aan autodelen’ als je hem niet gebruikt.

Volgens een onderzoek[1] van Alix Partners Study zou het delen van wagens een impact hebben op de aankoop van nieuwe wagens. Autodeelinitiatieven zouden het mogelijk maken om per gedeelde wagen tot 32 personenvoertuigen van onze wegen te halen, en om de CO2-uitstoot tot 54 % te verlagen. Een geloofwaardig en efficiënt antwoord op de klimaatopwarming en de overbelaste wegen, ons allemaal welbekend.

Op 24 november gaat het bedrijf Sharonomy over tot de officiële lancering van CarAmigo, het grootste Belgische autodeelplatform voor particulieren. Het adres? www.caramigo.be.

Dit vernieuwende initiatief rust op het principe van de deeleconomie, waar het gebruik van goederen primeert op het bezit ervan: in plaats van over een eigen wagen te beschikken die vooral in de garage of op een parkeerplaats staat, beschikt de gebruiker-bestuurder over een wagen die hij enkel betaalt voor de dagen wanneer hij hem ook effectief wil gebruiken.

De rest van de tijd wordt de wagen gebruikt door de eigenaar van de wagen of door andere CarAmigo-leden. "Met andere woorden, ons platform brengt eigenaars van voertuigen in contact met mensen die er tijdelijk een nodig hebben. De gebruiker kan dus de voor hem geschikte wagen kiezen, waar en wanneer hij wil! " stelt Alex Gaschard verrukt, oprichter van CarAmigo.

Goed verzekerd, goed geholpen, goed gecontroleerd!
De eigenaar heeft naast een ecologisch voordeel ook de kans véhicule om zijn autokosten optimaal te laten renderen zonder er iets of nauwelijks iets voor te moeten doen ... en als kers op de taart heeft CarAmigo een volledig garantiesysteem opgezet:

1. Verzekering: elk voertuig van CarAmigo is gedekt door een omniumverzekering, BA en rechtsbijstand. De verzekering georganiseerd door CarAmigo neemt het over van de eigenaar van het voertuig voor de duur van het autodelen, zonder invloed op de bonusgraad van de eigenaar.
  2. Bijstand:  Alle wagens kunnen rekenen op een 24/24u-pechverhelpingsdienst, in samenwerking met Touring, in België en Luxemburg (standaard) of zelfs in heel Europa (optie).
  3. Geruststelling:
  • CarAmigo verifieert de profielen van al zijn leden bij de inschrijving.
  • Iedereen geeft een evaluatie op CarAmigo.be: elke eigenaar of gebruiker krijgt na elk autodelen een score tussen 1 en 5 en iedereen kan commentaar plaatsen.
  • De betaling is beveiligd en dient te gebeuren bij de reservatie.

Merk op dat het platform zich in de lanceerfase bevindt tot eind december 2014. Je kan in die periode enkel je voertuig(en) inschrijven, reserveren is nog niet mogelijk.

CarAmigo, gebruiksaanwijzing

• Jan is eigenaar van een voertuig. Els bezit er geen.
  • Jan schrijft zijn wagen gratis in op het autodeelplatform voor particulieren CarAmigo.
  • Els heeft een wagen nodig ergens in België en voor enkele dagen.
  • Els zoekt een wagen op maat van haar noden (de auto van Jan!) op CarAmigo.be en stuurt een reservatieaanvraag naar Jan, die deze (al dan niet) aanvaardt.
  • Els & Jan ontmoeten elkaar op D-day voor het overhandigen van de sleutels en een laatste controle (toestand van de wagen, boordpapieren, identificatiedocumenten, ... )
  • En ze zijn vertrokken! Vanaf die dag dekken de omniumverzekering en de 24u/24 wegbijstand de wagen van Jan die Els heeft geleend, voor de hele autodeelperiode.

Beter een filmpje dan een lange uiteenzetting! Het filmpje over de werking van CarAmigo, vind je hier.

Wens je meer informatie over CarAmigo? Wens je materiaal te ontvangen (persdossier, beeldmateriaal, interviews, ... )? aarzel dan niet om ons te telefoneren of te mailen.

[1] 350 x12= 4200    5% van 4200 =210    4200-210=3990