CarAmigo, het bedrijf voor autoverhuur tussen particulieren, treft een rulingakkoord met de belastingdienst

Woensdag 21 oktober 2015 — Het is een primeur in de wereld van de deeleconomie. Als prominente speler op deze snel groeiende markt slaagt CarAmigo erin om juridische en fiscale duidelijkheid te scheppen voor de gebruikers door een akkoord af te sluiten op nationaal niveau.

Vanuit de bezorgdheid om haar klanten volledige gemoedsrust te bieden bij het verhuren van hun eigen voertuig, heeft CarAmigo er van bij de start gezorgd voor een 24/24 bijstand bij autopech en een omniumverzekering (alle risico’s) die elke verhuur van het voertuig dekt, en wordt het profiel van elke nieuwe huurder systematisch geverifieerd.

Voortaan zorgt CarAmigo er ook voor dat op fiscaal vlak er duidelijkheid is voor de auto-eigenaars op haar platform. Na maandenlang proactief onderhandelen met de belastingdienst heeft CarAmigo zopas een akkoord afgesloten via een voorafgaande fiscale beslissing, de zogenaamde ‘ruling’.

Beslissing met nationale draagwijdte

Zoals we de voorbije maanden immers konden zien, wordt de wereld van de deeleconomie aan het wankelen gebracht door een grote onzekerheid op het vlak van juridische en fiscale regelgeving en bevinden de gebruikers zich meestal in een situatie van juridische onzekerheid en zelfs illegaliteit.

Terwijl bepaalde dienstverleners in het allerbeste geval hier en daar een akkoord konden afsluiten met een gemeentebestuur of een stad, is CarAmigo de eerste speler uit de deeleconomie die een fiscale beslissing verkreeg met een nationale draagwijdte. Een beslissing die dus voor het hele land geldt.

Geen beroepsinkomst

De fiscale administratie heeft een ruling toegestaan voor de gevolgen van het gebruik van CarAmigo door particulieren: concreet betekent dit dat het autodelen niet als een beroepsinkomst beschouwd zal worden voor de particuliere gebruikers, op voorwaarde dat aan bepaalde vereisten voldaan wordt. Die hebben onder andere betrekking op het aantal verhuurde voertuigen, de opgetelde duur van de verhuurperiodes en de opgetelde bedragen uit de huurinkomsten.

Het akkoord, dat op 21 oktober 2015 kenbaar gemaakt werd tijdens de conferentie over de deeleconomie ‘Crowdsourcing Week’, zal binnenkort het onderwerp zijn van een publicatie van de fiscaal adviseur van CarAmigo, meester Jérome Havet. In een verklarende tekst zullen alle details van de ruling uit de doeken gedaan worden, onder andere het belastingniveau en de kostenaftrekposten waar rekening mee gehouden moet worden.

Over CarAmigo

Recentelijk genoemd in nationale en internationale[1] publicaties als een van de meest beloftevolle Belgische startups, CarAmigo is de grootste markplaats in België die autoverhuur tussen particulieren mogelijk maakt.

Dankzij CarAmigo kunnen auto-eigenaars hun autokosten recupereren door hun wagen aan anderen te verhuren. Dit kan in alle gemoedsrust dankzij een full omnium verzekering en doordat CarAmigo alle nieuwe chauffeurs verifieert.

Een chauffeur die een wagen wil huren kiest zelf de gewenste wagen, waar en wanneer hij wil, dit ook in alle gemoedsrust dankzij 24/24 bijstand bij autopech.

Schrijf u dus gratis in op www.CarAmigo.be, en je bent vertrokken !

Perscontacten

Wens je meer informatie over CarAmigo? Wens je materiaal te ontvangen (persdossier, beeldmateriaal, interviews, ... ), aarzel dan niet om ons persagentschap Voice Agency te telefoneren of te mailen.

[1] Onder andere in het rapport World in Beta van PwC: Who’s Who in Europe’s Mobility Equation (and the Unique Role they Play in Redefining the Playbook)